ВЪВЕДЕНИЕ
Предстaвям ви кратко ревю на поредният хомидж на Rolex Submariner - Invicta Pro Diver 9094. Това е часовник който или ще ви хареса или ще го намразите. В интернет има доста изписано за него, и добро и лошо, а дали си заслужава да похарчите 70-90 евро за да го добавите в колекцията си надявам се да решите след като прочетете това ревю.
INVICTA започва съществуването си като компания призводител на часовници през далечната 1837 година в La Chaux-de-Fonds, Швейцария. Нейн основател е Рафаел Пикард (за феновете на Star Trek: не се знае дали има нещо общо с Жан-Люк Пикард


Повече от век и половина компанията се справя доста добре, макар и да не e толкова известна като Омега или Ролекс. INVICTA се налага като марка, създавайки лоялна клиентела поддържайки достъпни цени. През втората световна война компанията се разраства доста благодарение на близостта до френската граница и ценовата ѝ политика. Някой от военните ѝ часовници днес могат да се видят в Musée d’Horlogerie. След войната разрастването продължава и дори започва да изнася часовници за САЩ.
Колкото и добре да се развива бизнесът на INVICTA, компанията не успява да устои на кварцовата криза (или революция, взависимост кого питате) и през 1991 е продадена група американски инвеститори. Така се слага началото на INVICTA WATCH GROUP, в която към момента влизат и TechnoMarine, S. Coifman и Glycine. През 2002 получава официален сертификат от ETA за ползване на техните механизми и възстановява фабриката в La Chaux-de-Fonds. Именно там се броизвеждат часовниците брандирани на сайта като SWISS MADE.
Променя се и целевата група потребители. Под ръководството на фамилия Пикард, целта на компанията е да произвежда качествени механични часовници на цени достъпни за обикновенните хора. Пазар, който бива напълно завладян от кварцовите часовници. Новите собственици променят коренно стратегията на компанията и днес на сайта им четем следният израз „master of case complication“. За съжаление част от новата политика на компанията е и изкуственното надуване на цените, за да може след това да предлага „ексклузивни“ оферти на часовници с доста сериозни намаления.
КАК СЕ СТИГНА ДО ПОКУПКАТА
Предполагам, че няма да изненадам никого, ако кажа, че случайно попаднах в този форум. Всичко започна от един кварцов хронометър на Auriol (LIDL), на който му се скъса верижката. Започнах да търся оригинална и тъй като не намерих, реших да попитам в някой часовникарски форум дали някой не знае нещо по въпроса. Така попаднах тук. Въпрос за веригата на Auriol-a так и не зададох, но започнах да чета и да се интересувам от часовници. По принцип никога не съм имал повече от един часовник, освен в редките и кратки случаи когато съм купил новият часовник преди старият да е издъхнал съвсем, но откакто влезнах във форума това се промени – вече имам няколко.
КАСА
Касата на този INVICTA Pro Diver е от нераждаема стомана 316L, 40 мм в диаметър и 49 мм максимална дължина. Височината е около 13 мм. Ръката ми е с обиколка 20 см и на снимката по-долу можете да видите как стои. Лъговете са извити и така се постига едно плавно преминаване от каса към веригата (точно както при Submariner).

Касата е водонепроницаема, като коронката се прибира с резба. На циферблата е отбелязано 200м water resistance. От това, което четох по форумите има хора които го ползват за плуване със шнорхел и дори гмуркане на не голяма дълбочина. Аз лично никога не съм го свалял било то в басейн или на море и засега проблеми с водонепроницаемостта не съм имал. Единствено след плуване в морето го изплаквам добре за да отмия солта.

При касата и веригата се наблюдава редуване на матов и полиран финиш. Горната част на касата и лъговете са матирани, докато страниците са полирани. Както при всеки друг часовник с полирани повърхностти и тук трябва де се внимава те да не се надерат. На срещуположната страна на короната имаме гравюра с името на компанията изписано с главни букви INVICTA. Трябва да се отбележи, че това не е повърхностно надписано с лазер например, а добро и дълбоко гравиране.Според мен това придава извстна доза уникалност на този хомидж.

ЗАДЕН КАПАК
Задният капак не е плътен, а с прозорче и на резба. Металният пръстен е полиран а прозорчето е от минерално стъкло, което е напълно нормално имайки предвид, че е постоянно обърнато към китката трудно би се надраскало. Също така представя чуесна гледка към механизма на часовника. Върху полираният метален пръстен е гравирано имато на компанията, модела на часовника, страната на производтсво (в случая Малайзия) и това че е водоустойчив до 200м.

КОРОНА
Коронтата е на резба, чрез което се гарантира задължителната за всеки дайвър водонепроницаемост с щамповано лого на компанията в центъра. Лично аз не съм очаквал подобно внимание към детайла и това бе една приятна изненада. Полирана е за да се слива със страниците на касата. Прорезите на околната повърхнина на короната се добре изработени и предлагат стабилен захват.
Позиции на короната:
• Пизиция 0: по часовниковата стрелка = ръчно навиване / срещу часовниковата стрелка = нищо
• Позиция 1: по часовниковата стрелка = нищо / срещу часовниковата стрелка = задаване на датата
• Позиция 2: сверяване

БЕЗЕЛ
Цвета на безелът е тъмно син, за да съвпадне с цифербалата. Личното ми мнение е че тук са допуснали малка неточност при избора на точният цвят, тъй като, поне при моят часовник, синьото на безела е един тон по-светло от синьото на циферблата. А може и разликата да се дължи на sunburst ефекта на циферблата, не съм сигурен, но разлика има. На 12 часа е нарисуван малък триъгълник с лумисцентна сфера в средата. Имаме отчетливи 120 клика и безела се върти само в една посока. Неприятен момент е лошият захват. Специално при този модел безел, дори със сухи ръце е доста трудно да са завърти, а с мокри е мисията невъзможна.

Вид минерално стъкло защитава както циферблата, така и механизма. Няма антирефлексно покритие. От компанията заявяват, че това не е обикновен минерален кристал а Flame Fusion, който на теория би трябвало да е по-устойчив на надраскване. Определено би било хубаво да е сапфир, но в този ценови диапазон аз поне не съм срещал истински дайвъри със сапфир.
На три часа има лупа която се използва за да се види по-добре датата. Не знам как е при Ролекс, но тук имаме увеличение от около 1.5 пъти. Ако се вгледате ще забележите, че лупата не е добре подравнена с датата, и това не е проблен само с моят часовник, има теми във WUS относно това подравняване (или по-точно липсата му). Честа модификация на този модел е премахването на лупата.
ЦИФЕРБЛАТ
Циверблата на часовника е оцветен в тъмно сино, като когато светлината пада под определен ъгъл си променя леко цвета и клони към лилаво. От компанияа наричат този ефект “sunburst”. Трябва да се отбележи, че циферблата не е матов, а по-скоро полиран, и при определени положения се получава отражение. Малката и голямата стрелка имитират на 100% тези на Submariner с емблемата на мерцедес на малкта стрелка. 12 часа е отбелязан с обърнат наобратно триъгълник, на три часа е датата, 6 и 9 часа са отбелязани с правоъгълници, а всички останали часове с точки. Върху всички индикатори за часовете е нанесено флуорисцентно вещество и по ръбовете им има метални лайсни.
Секундната стрелка не е точно копие на именития събрат, тъй като противотежестта представлява стилизианата крилата емблема на фирмата. В краят на стрелката има малък диск върху който е нанесено флуоресцентно вещество.

Логото на компанията е поставено под 12 часа и се състои от две части: стилизираните криле с кръст вписан в ромб в средата и надписа INVICTA под тях. Добре е поставено и не стои като ваденка лепната върху циферблата. Полирано е и при определен ъгъл на падане на светлината създава илюзия за златно.

Луминисцентното покритие, нанесено върху стрелките и часовете е добро за ценовият клас. Имал съм случай да се будя в четири и половина сутринта и съм разчитал спокойно часа. Зарежда се бързо, и дори излагане от няколко минути на слънчева светлина са достатъчни за пълното възстановяване на капацитета му.

Текста принтиран върху циферблата се чете ясно и без проблеми. На повечето модели на шет часа стои надписа „Japan mov’t“, но при 9094 липсва. Единствено в средата на долната половина на циферблата е написано „AUTOMATIC, PROFESSIONAL, 660ft-200m, WATER RESISTANT“.

Прозореца с датата е директно изрязан върху циферблата. Аз лично бих предпочел да има поне някаква рамка около датата подобно на Ориент-а ми. Иначе разреза е чист и дори има лека фаска. Датите са написани с черно мастило на бял фон, няма размазване на мастилото и са лесно четими.

ВЕРИГА
Веригата е изработена от същата стомана като касата. Ширината ѝ е 20 мм в двата края, като намалява постепенно и при закопчалката е вече 18мм. Добре е че от INVICTA се придържат към стандартен размер, за разлика от Ориент с техните 21 мм. Крайните звена са кухи, но не съм очаквал нещо по-различно в този ценови диапазон. Външните звена са матови а централните полирани, запазвайки съвместимост с дизайна на касата (матовите лъгове преминават в матови външни звена. Трябва да отбележа, че централните полирани звена лесно се драскат. От вътрешната страна всички звена са матови, като на тези които не могат да се премехват е щамповано името на компанията.

Закопчалката е със двойно заключване, което е винаги добре дошло при дайвърите. Също като външните звена е матова с логото на компанията в средата.

КАЛИБЪР NH35A
INVICTA Pro Diver е е задвижван от добре познат калибър, а именно Seiko NH35A SII. Това е небрандираната версия на Seiko 4R35 и е предназначен за призводители на часовници извън Seiko Holdings Corporation. От Сейко използват NH за да обозначат базовите си калибри, докато NE е запазена за премиум механизмите. Първите часовници с този калибър се появяват през 2011 година. NH35A се явява наследник на NH25A (Seiko Caliber 7S25) и към момента, според Caliber Corner, е най-разпорстраненият автоматичен калибър в света. Може да бъде открит в множество бюджетни и микробранд часовници.

Честотата му е 21600 трептенета в час или 6 трептенета в секунда и са налични 24 камъка. Друга интересна характеристика е, че е навиващ се и в двете пососки (ротора може да се върти както по часовниковата стрелка, така и обратно). Може да бъде навиван ръчнo и има хак за секундната стрелка.


Точност
Според техническата документация точността на калибър NH35A варира от -20 секунди до +40 секунди за 24 часа при нормална употреба. Теста за точност е проведен без да бъде активен датника и при стандарта температура от 21 градуса. От компанията производител TMI (Time Module, Inc. собственност на Seiko Holdings Corporationот от 2015 година), заявяват че измерванията са напревени в интервал от 10 до 60 минути след пълното навиване на калибъра.

Навиване
Навиването може да бъде ръчно или автоматично. За пълното навиване на NH35A е необходимо коронката да бъде завъртяна 55 пъти по посока на часовниковата стрелка в позиция нула. Ако часовника се носи ежедневно то той се навива автоматично благодарение на ротора прикрепен към калибъра чрез Seiko Magic Lever.

Вариации на NH35A:
- Местоположение на датата - При почти всички калибри NH35A датата е разположена на 3 или на 6 часа, като версията с дата на три часа е най-често срещана. Все пак има и опция датата да е на 4 часа по желание на клиента
- Цвят на датника - При NH35A датника (или по друг начин казано диска върху който за принтирани датите) стандартно може да бъде поръчан в две версии: черни цифри на бял фон или бели цифри на чер фон, като най-често срещаният вариант е черни цифри на бял фон. Все пак от TMI предлагат и възможност за избор на цвят на фона по желание на клиента.
- Код на държавата производител - Част от серииният номер на калибъра показва и къде е произведен. Ако има буквата J, това означава, че е произведен в Япония от SII (Seiko Instruments Inc.), ако обаче буквата е М, то тогава е произведен от TMI в Малайзия.
- Размер на калибъра - Калибър NH35A може да бъде поръчан без стрелки, само със стрелки за дата и час без секундарник или напълно окомплектован. Дебелината на самият калибър без стрелките е 5,32 мм., със стрелки без секундарник е 7,6 мм, и напъно окомплектован е 8 мм.
- Опции на ротора - Освен стандартните надписи на ротора показани на следващата фигура, на клиентите се предлада възможността да добавят надписи, а от 2017 дори да си избират цвят на ротора (в случая от Invicta са избрали да е боядисан във фирменият жълт цвят).

СЪПЕРНИЦИТЕ
Часовниците срещу които се изправя INVICTA Pro Diver за да заслужи своето място под слънцето и в сърцата на потребителите са Orient Mako и Seiko SKX007. И двата модела са по-скъпи, но имат свойте предимства.
Orient Mako с право може да бъде наречен кралят на бюджетните дайвъри и определено има какво да предложи: качествена изработка, ин-хаус механизъм, собствен дизайн и огромна армия от фенове. Може би, единствената забележка е че подобно на INVICTA-та е с минерално съкло а не със сапфир. Ако искате дайвър но да не е хомидж и за под 200 евро с Orient Mako няма как да сбъркате.

Seiko SKX007 определено е доста по-скъп от INVICTA-та, но крие няколко аса в ръкава си: оригинален дизайн харесван от много хора, изклюително добре направен, часовника е с хардлекс а не с минерално стъкло и е сертифициран по ISO дайвър.

НЕЩО КАТО ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Дали бих купил отново Pro Diver 9094, ако мога да се върна назад? Отговора на този въпрос е „Да!“. Причината е изключително проста: това е чудесен часовник за всеки който иска да провери дали механичните часовници, с всичките им предимства и недостатъци, са за него благодарение на ниската му цена.
Часовника е добре направен, без сериозни забележки. В подкрепа на това твърдение бих казал че за три години откакто го имам, след плуване в две морета, един океан и безброй басейни, не е имало случай да проникне вода. Дизайна няма да го коментирам, все пак е почти пълно копие не Rolex Submariner.

Благодаря за отделеното внимание!