Раждането на една легенда – Heuer Carrera

Есенцията на нашия форум – ревютата! От фенове за фенове.
Отговори
Потребителски аватар
phil05
Маниак
Мнения: 7476
Регистриран: 26 05 2012, 10:40
Местоположение: София

Раждането на една легенда – Heuer Carrera

Мнение от phil05 » 29 12 2015, 01:22

Ето нещо като ревю, по скоро някаква история... Има тук-там текст и снимки от някой друг мой пост в други теми, за същия часовник, така че сигурно има и някое повторение. А историята е събрана от различни места, прочетени по различно време и нещо може и да не е пресъздадено съвсем точно. Има сигурно и всеизвестни неща. Но нищо, нека да е опит за приказка и легенда, като часовника...

...50-те и 60-те години на миналия век. Време на промени, и то какви. Нищо вече не е същото. Един след друг се появяват невиждани дотогава модели, форми, дизайн, циферблати, стрелки и визия, запазени малко или много, но грижливо и до днес. Модели вече с имена, станали после легенди. Подводни, морски, пилоти, специални, че и лунни. Fifty Fathoms, Submariner, Seamaster, Speedmaster, Navitimer, Carrera, Monaco, Ingenieur, Yacht Club, новата Oyster форма на Ролекс и веригата му и много други такива чудеса. Всеки един от тях носи със себе си през годините нещо много специално и интересно, та до днес. И за повечето не е нужно да казваш и марката – както Събмаринер може и без Ролекс.

Може би точно тези модели с имена - легенди са помогнали след това на механичните часовници да се извадят като Барон Мюнхаузен за косата от блатото на кварцовата криза.

И ето една от тези легенди, дошла през времето тук пред вас: първият малък Heuer Carrera от 1964 г.

Изображение
Изображение
Изображение

Ще рече човек, от днешна гледна точка - нищо особено. Но същевременно при него всичко вече е било различно. Толкова, колкото трябва, за да може и до днес идеята, вида и името Карера да е толкова познато и известно, като името на марката – Хоер и Таг Хоер. Е, и като по късно и при Порше с Карера – става въпрос за същата Карера, като име и произход.

До днес има десетки, може и да са стотици модели на Хоер и Таг Хоер с името Карера – и всичко тръгва тогава и така...

Преди повече от 50 години, началото на 60-те години на миналия век... Младият Джак Хоер, правнук на Едуард Хоер, става технически ръководител на Хоер. Завършил Швейцарския федерален институт по технологии в Цюрих, увличал и по модерна архитектура и дизайн. Както и по автомобили спорт и рали. И още как.

Тук е вече над 80
Изображение

До скоро – пак с двойката Хоер-и отпред над таблото.
Изображение

С Ники Лауда и Клей Регацони
Изображение

С Енцо Ферари
Изображение

Heuer са били от край време и много преди това официално времеизмерване по спорт и ралита,

Изображение

Изображение

и после F1, и...и чак до идващата 2016 с Red Bul

Изображение
Изображение

и самият Джак Хоер е бил не само фен, но и участник в някои от ралитата като ко-пилот и навигатор. Хронографът Хоер на таблото и на ръката е бил основен инструмент пред погледа му.

А ръчните хронографите тогава са били, по ясни причини, доста повече използувани по предназначение, отколкото днес. И същевременно – връх в часовникарското изкуство, модни икони, ексклузивни и скъпи часовници, с безумни и красиви механизми и доста сложни циферблати. Универсал, Лонжин, Патек, Вашерон, Адемар, всички са се надпреварвали, а вече почти 10 години е имало и Навитаймер, с тази вакханлия по циферблата му. Но това – друга тема...

И точно на Джак Хоер и точно хронограф на таблото Stopwatch Хоер Аутавиа „12 часа“ с доста скали и малко претрупани и неясни показания по циферблата, му е изиграла веднаж лоша шега. В напрежението, скоростта и подскачането на таблото по трасето е отчел погрешно показание на минутната стрелка, грешка с 1 минута, която им е струвала първото място.

Изображение

Веднага след това, с връщането във фабриката, е започнала промяната в Хоер рали часовниците за табло - връщане към идеята и изичстения дизайн на модела Auto Rallye – друга работа. С тази голяма ясна безкомпромисна минутна стрелка и показания. Ето я откъде идва и формата на стрелките на Карера, въпреки че тази на Auto Rallye е променена в моделите нататък.
Offtopic: покажи
Learn from experience – the story of the Autavia
“In 1958, my first year at Ed Heuer & Co SA [Heuer’s American subsidiary], I participated in two Swiss car rallies. In the second one, I took over as co-pilot, partly because I was quite good at map reading, thanks to my time in the Scouts. We were doing fine until, close to the finish, I misread the dial of the Heuer 12 Autavia dashboard stopwatch by a minute. The result was our team came in third place instead of first. This error infuriated me and I realised the dial of the Autavia stopwatch was unclear, confusing and very difficult to read correctly in a speeding rally car. Back at the Heuer factory we created a new stopwatch with a large central minute hand, mounted it into the dashboard case and called it the ‘Auto Rallye’.”
Изображение

Дали всичко това, или увлечението му към модерната (тогава) архитектура и дизайн и стремежът му за изчистени форми, циферблат и показания - но и новият спортен ръчен хронограф на Хоер се е завъртял в главата му.
Защо само на таблото, може и на ръката, по удобно е. Таблото скача непрекъснато пред погледа – нали е рали, не аутобан.

Искал е да помете всичко излишно от циферблата, да направи изключително изичстен и възможно по голям циферблат, с нищо излишно, но и нищо да не липсва. Ясни видими стрелки, само индекси, точни показания, опростено, но точно разграфяване минути/секунди, 1/5 секунда. Голями удобни бутони, голяма корона. Водоустойчив. Хай-енд хронограф без излишни украшения с който да може да се работи при екстремни условия и стига един поглед.

Ето я мечтата на Джак Хоер – моделен вариант 2447S (Silver) на първата Карера.

Изображение

Така е увеличил пространството, махнал изобщо външния безел рамката на стъклото и е разкарал даже разграфяването минути/секунди от циферблата, пратил го е на новия скосен вътрешен пръстен/безел при стъклото. Маниашка работа. Бил е направо обсебен от високата четимост на циферблатите – и е постигнал верятно върха.

Но и пазара, пък и предназначението си казва думата. Има същевременно още 2 основни варианта, с черен циферблат N (Noir)

Изображение

и с допълнителна скала, най често тахиметрична, или много редките пулсметър и децимална скала – съответно ST (Tachymeter) ,SP (Pulsometer), SD (Decimal). Все пак, къде хронограф без някаква скала...

Изображение

Трите ST,SP,SD братчета със скалите на периферията на циферблата имат там по скалата интересен концентричен надлъжен шлиф.

И нашият герой е с тахиметрична 2447ST (Silver Tachymeter).

Изображение

Правил ги е производителя на циферблати Singer, който е правил циферблатите и на Ролекс – там Дайтона, Събмаринер, Експлорер и май почти всички.

Циферблатът на тогавашната Дайтона досущ прилича на циферблата на Карера, ако не бяха различните като цвят малки циферблати, иначе абсолютно същите. И външния безел. Разграфяването минути секунди при Дайтоната е на циферблата. И всичко става различно. И двата са с Valjoux 72.

Изображение

Погрижил се е добре за водоустойчивост, капак на винт с уплътнение, ами стъклото? Там влиза вода.

Нали голям циферблат, с колкото може повече площ – тръгнал е за това от стъклото и го е съчетал с водоустойчивостта. При един производител на стъкла е видял начин за фиксиране и уплътняване на плексиглас стъкло с вътрешен стоманен напрегнат пръстен – и не само я възприел, но и се сетил да скоси пръстена и да го направи разграфен вътрешен безел с деления минути/секунди и 1/5 сек. Всички деления - там. Ето увеличение на циферблата навън и същевременно ясно разграфяване и по – големи разстояния между маркерите.

Изображение
Изображение

Отвън стъклото директно и плътно набито влиза в касата, пръстенът отвътре го притиска към нея, без външна рамка и безел, че пускат лесно вода. Патентовал стъклото и пръстена.

И така – Хоер е имал какъвто е искал циферблат, стъкло, вътрешен разграфен безел. Ами каса?

Видял един прототип при производителя на корпуси Piquerez, с дълги лъгове с фасети „диамантен“ шлиф, поискал малки промени – и готова, нежната и същевременно много сериозна Карера, бих казал съвършена. Формата на лъговете е запазена на Карерите и до днес.

Изображение
Изображение
Изображение

А механизъм? Не знам дали по това време работата по новия инхаус автомат е започнала, но естествено и най добро решение е било тогавашният връх и красота – Valjoux 72/92. Както са решили по тези времена и Патек Филип, Вашерон, Адемар Пиге, Ролекс. Сигурно не случайно.

Изображение

Само дето вече няма такива механизми...Снимката на машината е от нета, че не искам да го отварям сега, пък и не мога да направя такава...

А името Карера...Като е мислел за екстремни условия - къде по екстремни, отколкото на най опасното и брутално тогава рали Carrera Panamericana в Мексико, печално известно с многото нещастни случаи и забранено заради това през 1955 г. За него са му разказвали и познати пилоти, участвували там.

Изображение
Изображение
Изображение
Изображение

Carrera…само да вземем звука на името – елегантен, динамичен, лесно се произнася на всички езици, зареден с емоция...Джак Хоер е знаел още в началото, че новият хронограф ще се казва така, в чест на това легендарно състезание.
Offtopic: покажи
I first heard about the Carrera from Pedro Rodriguez at the Twelve Hours of Sebring, where I was the Official Timekeeper. He and his brother Ricardo were two of the fastest, smartest and bravest endurance drivers of all time. To hear them talk of the Carrera, which our brand’s longtime friend Juan-Manuel Fangio had won in 1953, but which had been stopped in the 1955 after a number of fatalities, made my imagination soar. Just the sound of the name itself – elegant, dynamic, easily pronounced in all languages and charged with emotion. I knew then that my new chronograph was the perfect tribute to this legend.”
Първото Порше Карера се появява 10-тина години по – късно, през 70-те, името идва пак от това рали. Където Порше е участвало в неговия клас 1953 г. А, и новата четиривратата Панамера сега си носи името оттам.

Пинк Флойд също имат албум, посветен на това рали.

Изображение

И накрая...

Да спомена пак, двама от най добрите майстори часовникари тук се постараха много, с голямо желание и интерес, да се доближат колкото може повече до това, което е направил Джак Хоер тогава. Направиха го заедно и поотделно, всеки с което му е по - приятно и интересно, не за друго. Да са живи и здрави, невероятни са, благодаря им от сърце.

А, и машината отгоре на всичко вече върви невероятно точно, направена е страхотно.

Ето още малко снимки :) ::drinks::

Изображение
Изображение
Изображение
Изображение
Изображение
Изображение
Изображение
Изображение
Изображение
Изображение

Изображение
Изображение
Изображение
Изображение
Изображение

Потребителски аватар
senna
Маниак
Мнения: 3194
Регистриран: 02 03 2010, 22:11

Re: Раждането на една легенда – Heuer Carrera

Мнение от senna » 29 12 2015, 09:06

Еталони пишеш @phil05, еталони!
:clap: :clap: :clap:
”Никой не е толкова безинтересен колкото един човек без интереси.”

Потребителски аватар
ivanovnov
Маниак
Мнения: 2966
Регистриран: 20 08 2012, 12:29
Местоположение: София/България

Re: Раждането на една легенда – Heuer Carrera

Мнение от ivanovnov » 29 12 2015, 09:55

Прекрасен, часовник, един от най-красивите изобщо. Ревюто е страхотно написано и много интересно. :)
...go forward...

Потребителски аватар
mitadoc
Маниак
Мнения: 13242
Регистриран: 19 09 2010, 12:43
Местоположение: Острова

Re: Раждането на една легенда – Heuer Carrera

Мнение от mitadoc » 29 12 2015, 10:02

Часовник мечта!
Daydreamer

evograd
Почитател
Мнения: 353
Регистриран: 13 12 2011, 14:38
Местоположение: София

Re: Раждането на една легенда – Heuer Carrera

Мнение от evograd » 29 12 2015, 10:35

Много добра ретроспекция! За мен лично това е един от култовите модели с непреходен дизайн изобщо.
Благодарности за положения труд!

Потребителски аватар
trk2
МОДЕРАТОР
Мнения: 8042
Регистриран: 08 01 2011, 10:44

Re: Раждането на една легенда – Heuer Carrera

Мнение от trk2 » 29 12 2015, 14:28

Ако не се лъжа това е пръвото ти по обширно представяне. Нямам търпение да свърша работа за да му се изкефя :)
ИзображениеИзображениеИзображениеИзображениеИзображениеИзображениеИзображениеИзображениеИзображение

Потребителски аватар
klon
МОДЕРАТОР
Мнения: 2922
Регистриран: 17 08 2011, 13:14
Местоположение: София

Re: Раждането на една легенда – Heuer Carrera

Мнение от klon » 29 12 2015, 14:43

Благодаря че сподели.
Беше ми изключително интересно ! :clap: :thumbup:

Потребителски аватар
gata05
Маниак
Мнения: 1713
Регистриран: 22 05 2014, 13:23

Re: Раждането на една легенда – Heuer Carrera

Мнение от gata05 » 29 12 2015, 15:22

Браво за положения труд,а Карерата е :thumbup:

Потребителски аватар
Kuonyy
Маниак
Мнения: 936
Регистриран: 03 01 2014, 15:51
Местоположение: София

Re: Раждането на една легенда – Heuer Carrera

Мнение от Kuonyy » 29 12 2015, 15:36

Най-маняшкото ревю! По-добри описания, с хъс и желание написани, не бях чел! Страхотно! ::drinks::

Потребителски аватар
phil05
Маниак
Мнения: 7476
Регистриран: 26 05 2012, 10:40
Местоположение: София

Re: Раждането на една легенда – Heuer Carrera

Мнение от phil05 » 29 12 2015, 16:11

Благодаря ::drinks:: то аз какво, той Джак Хоер... :thumbup:

Рекох да сложа кратко видео, да оживее, ама що се размаза така... Малко по - жълт е станал циферблата, не е такъв. От светлината е, иначе е като на снимките горе. Нищо, все едно са от тогава филмчетата, от едно време ;)



Потребителски аватар
trk2
МОДЕРАТОР
Мнения: 8042
Регистриран: 08 01 2011, 10:44

Re: Раждането на една легенда – Heuer Carrera

Мнение от trk2 » 29 12 2015, 22:21

Беше ми интересно да се запозная с историята на Карера ::thumb::
Не съм много сигурен за ролята на вършения пръстен, мислех че са предимно декоративни.
Колкото до маркерите по него- интересно хрумване, но то не води до по-добра четливост, защото стрелките не го достигат.
ИзображениеИзображениеИзображениеИзображениеИзображениеИзображениеИзображениеИзображениеИзображение

Потребителски аватар
diksanal
Маниак
Мнения: 1238
Регистриран: 03 09 2012, 21:32
Местоположение: П-ще

Re: Раждането на една легенда – Heuer Carrera

Мнение от diksanal » 29 12 2015, 22:34

:clap: :clap: ::thumb::
От тук и там,но пък сигурно затова е станало така интересно. ::drinks::
"Той е богат или беден според това, което е, а не според това, което има."
Бийчър.

Потребителски аватар
phil05
Маниак
Мнения: 7476
Регистриран: 26 05 2012, 10:40
Местоположение: София

Re: Раждането на една легенда – Heuer Carrera

Мнение от phil05 » 29 12 2015, 22:56

trk2 написа:Беше ми интересно да се запозная с историята на Карера ::thumb::
Не съм много сигурен за ролята на вършения пръстен, мислех че са предимно декоративни.
Колкото до маркерите по него- интересно хрумване, но то не води до по-добра четливост, защото стрелките не го достигат.
::drinks::

За пръстена - стомана е, като касата. Нали държи стъклото от вътре, в случая се явява част от конструкцията на корпуса. И е плътно набит в стъклото, а стъклото заедно с пръстена - с преса в корпуса. Стъклото има подвеждаща леко скосена част при външния долен кант.

А минутната на моя е малко по къса от на тези без скала, заради тахиметър скалата. Иначе ако няма скала, мисля си ги стига достатъчно близо маркерите на пръстена. Секундната си стига до маркерите на всички. Ето без скала. Вярно, че не минава през тях.

Изображение

П.С. Гледам и на IWC Португезе хронографа - същия скосен вътрешен пръстен с маркери, само че там стъклото има външна рамка с уплътнение, не е директно в корпуса.

И величествения Монблан - и той така :) И сигурно много други
Offtopic: покажи
Изображение

Изображение

Потребителски аватар
Swiss M.
Почитател
Мнения: 492
Регистриран: 19 08 2014, 16:20

Re: Раждането на една легенда – Heuer Carrera

Мнение от Swiss M. » 30 12 2015, 00:40

Страшен часовник, уникална визия. Влиза спокойно в "жадуваните" часовници. Благодаря за ревюто, дай Боже всекиму да се радва на такова бижу.
Ако пипнеш паралакс, лекувай с огледална скала, или бий Омегата, където я хванеш!

Потребителски аватар
phil05
Маниак
Мнения: 7476
Регистриран: 26 05 2012, 10:40
Местоположение: София

Re: Раждането на една легенда – Heuer Carrera

Мнение от phil05 » 30 12 2015, 18:18

Забравих нещо според мен много важно ;).

Катарамата с това голямо Heuer лого е оригиналната за модела, оттогава от 60-те години.

Изображение
Изображение

А каишката - май и тя :) . Или поне ми се иска да е така ;), някъде съм я мяркал да е точно такава - за първата Карера 1964 г. Във всеки случай е много яко направена, със съответно покритие и черен цвят на кожата вътрешната част. За сравнение най - долу - актуалната перфорирана на Таг Хоер - на един скорошен ре-едишън на Таг Хоер (с лого само Heuer без Таг) на тази първата Карера.

Изображение
Изображение

А, сега може да се види нещо интересно - колко по тънки и елегантни са лъговете и изобщо касата и формата на оригинала, бутоните са по далече от короната, ре-едишъна е със Lemania 1871 или 3 беше на лунната Омега.

И сега е мястото да спомена, не че съм забравил - в дъното на цялата работа, удоволствие и беля на главата с този чуден часовник, че и катарамата и каишката, е пак един уважаван известен колега от форума, той си знае :). Благодаря от сърце !!! ::drinks::

Потребителски аватар
ceramosi5
Маниак
Мнения: 820
Регистриран: 20 09 2010, 21:27

Re: Раждането на една легенда – Heuer Carrera

Мнение от ceramosi5 » 30 12 2015, 19:28

Отличен часовник в отлично състояние, който си е намерил точното място-това е.А като гледам оригиналът и по-късната версия, не може да се прави сравнение.

Потребителски аватар
trk2
МОДЕРАТОР
Мнения: 8042
Регистриран: 08 01 2011, 10:44

Re: Раждането на една легенда – Heuer Carrera

Мнение от trk2 » 05 01 2016, 23:35

Ето тук идеята със скалата върху вътрешния пръстен е реализирана както трябва (минутната стрелка стига до него)
http://sklep.gerlach.org.pl/image/data/ ... _II_02.jpg
ИзображениеИзображениеИзображениеИзображениеИзображениеИзображениеИзображениеИзображениеИзображение

Потребителски аватар
phil05
Маниак
Мнения: 7476
Регистриран: 26 05 2012, 10:40
Местоположение: София

Re: Раждането на една легенда – Heuer Carrera

Мнение от phil05 » 07 01 2016, 13:22

Така само до средата на маркерите ?... Ми не знам, на Карерата скалата с маркерите е наклонена под 45 градуса спрямо циферблата, така минутната ще забие по средата :) Естествено не може да стигне до края на маркерите, до стъклото. И освен това - така гледам минутната е станала по дълга от секундата...

Минутната сочи, а не покрива маркерите, както повечето часовници с централна секунда, която обикновено е по - дълга и ходи по маркерите. Няма как двете да са еднакво дълги. Или пък минутната трябва да ги покрива докрай маркерите, като тези с малка секунда и разни джобни.

При Карерата мисля е търсен и този класически баланс в дължината на стрелките - по дълга секунда от минута после часова. И заради пръстена, секундата стига точно до началото на маркерите, не може да се качва по наклонения пръстен. Минутната - малко по къса, но сочи според мен ясно маркерите. Толкова може :) Вярно е малък компромис. Иначе няма да стане номера с пръстена, наклона е 45 градуса, за да е як, да има височина и да държи стъклото. И така е по - интересен, с такъв голям наклон. Ако беше декоративен да речем под 15 градуса като вътрешен безел - тогава става.

Бе няма значение, то затова има хиляди видове циферблати и предпочитания. Този е такъв :)

Те Хоер са знаели как да правят циферблати за по професионално приложение и екстремни условия. Ето по късни Auto Rallye пак на Джак Хоер.

Изображение
Изображение

Тази първата Карера освен това е била и красива, и съвсем различна, с този разчистен циферблат, нали е била предназначена и за пазара, и за ръката на всеки...както и е станало. Според мен и е простено това с минутната и маркерите.

Пак черния, за по лесно сравнение.

Изображение

Потребителски аватар
Prisadov
Маниак
Мнения: 2371
Регистриран: 07 05 2012, 14:11
Местоположение: Пловдив

Re: Раждането на една легенда – Heuer Carrera

Мнение от Prisadov » 07 01 2016, 23:06

Благодаря за четивото!
И още повече благодаря за снимките!
НЕВЕРОЯТЕН ЧАСОВНИК !

Злати...

Отговори

Върни се в “Ревюта и снимки на часовници”