РЕВЮ: CARRERA - 50 НЮАНСА В СИВО

Есенцията на нашия форум – ревютата! От фенове за фенове.

РЕВЮ: CARRERA - 50 НЮАНСА В СИВО

Мнениеот trk2 » 14 07 2017, 01:42

(CARRERA - ЕДНА НАДПРЕВАРА, КОЯТО ХОЕР НЕ УСПЯ ДА СПЕЧЕЛИ.)

„Как може да си в авангарда на часовникарската индустрия и да използваш стомана? Стоманата е за айфеловата кула- материал от преди два века.“

„Единственият начин да запазим историята, е като правим преиздаването на известните модели различни от оригинала. Може да черпим вдъхновение, но не може да пренапишем историята“

Жан-клод Бивер- Изп. Директор на ТАГ Хоер (временен директор на Зенит 2017) и президент на LVMH направление часовници.


Както се досещате от уводните цитати, предмет на настоящото представяне ще бъде часовник изработен от Технически АванГард (ТАГ) Хоер. И по-точно един различен хронограф от серията Карера.

Изображение

Когато отидох да видя часовника на живо, вече бях чел ревюта за него и бях разглеждал снимки. Още не бях решил дали да го купувам. Опасявах се да не се окаже прекалено тъмен до степен да не мога да виждам показанията му. Когато поех кутията в ръце, тя ми се стори малка и непретенциозна и с нищо не предвещаваше емоцията, която се беше стаила в нея. Не съм предполагал колко живот може да се съдържа в тъмните тонове. Въпреки, че осветлението беше слабо, когато отворих кутията бях поразен от играта на светлосенки.

Изображение

Пред мен оживя картина преливаща от черно през всички нюанси на сивото до искрящо сребристо, очертаваща контурите на расов състезател. Хромираните минутни маркери издути като калниците на спортен автомобил. Устременият надпис caliber 36 информира, че ръмжeнето, което се чува под капака е с честота 18 хил. пълни оборота. Хронографската стрелка заела пол позишън и само чака старт за да се впусне напред с десет скока в секунда.

Изображение

Когато държиш часовника в ръце усещането, е като да си настъпил педала докато изщрака и автоматика с рев да мине на по- ниска предавка, а облегалката да те шибне в кръста и да се почувстваш тежък като олово.

Изображение

Ще кажете, че съм се смахнал, но както казват психиатрите всяка диагноза има корени в детството.
Като дете успоредно с азбуката бях научил и латиницата, за да разпознавам марките на автомобилите. В квартала където живеех от време на време се появяваше едно жълто Porsche Carrera. Веднъж с моите приятели направихме жива верига на пътя му и чичкото нямаше друг избор освен да ни повози. Още помня рева на мотора, сякаш беше вчера.
От тогава Карера за мен е синоним за бърз и мощен модел автомобил. Едва по-късно от представянето на колегата Phil05 „Раждането на една легенда – Heuer Carrera“ http://strelki.info/viewtopic.php?f=12&t=26654 научих нещо повече. Това беше ревюто, което събуди детските ми спомени и привлече вниманието ми към Heuer Carrera. Малко след това, харесах новия „булхед“ дизайна на Карера и без да се усетя вече се колебаех, кой – точно модел да си търся http://strelki.info/viewtopic.php?f=36&t=27931
Но както знаете съдбата обикновено не се съобразява с нашия бюджет и така се случи, че се сдобих с един подобен на горния линк модел, благодарение на тази тема viewtopic.php?f=33&t=32358

Изображение

Разбира се този рядък часовник не може да остане непредставен и затова запретнах ръкави над настоящото ревю. За да се добие пълна представа за часовника, ще трябва да се спра и на историята му. Много е трудно когато някой със страст е писал преди теб, но ще се постарая да не се повтарям и дано моята гледна точка Ви е интересна.
Вече писах за името Карера, не помня обаче кога за първи път видях надписа Хоер. В детството ми той е седял на болидите от Формула 1. В социалистическа България Ф1 се гледаше веднъж годишно и то ако имахме късмет от запад да ни предоставят картина безплатно. Така че може да си представите с какво нетърпение очаквахме това събитие. Една година от живота на дете е като цяло десетилетие при възрастните. У дома имахме голям черно бял телевизор и вероятно картината от близък план е била нещо подобно.

Изображение

Въпреки, че надписите
HEUER са били на всякъде по автомобилите на Ферари, честно казано нямам спомен от това. Виж Ники Лауда го помня. Баща ми беше негов привърженик и живо се вълнуваше от представянията му.
Семейната ни кола беше жълта, като онова Порше за което писах и дори както обичаше да се хвали татко, двигателя бил с въздушно охлаждане като на Порше, само че марката беше ЗАЗ. Мама не му даваше да вдига повече 80 км в час, защото бил млад шофьор и да не се мислел за Фитипалди.

Изображение

На практика Карера е испанска дума с 28 значения http://dle.rae.es/?id=7gRETug главното, от които е надпревара (състезание). Интересното е, че също така може да се употребява, като начин на живот и житейски път. В този смисъл може да се каже, че Карера е житейския път изминат от създателя на тази серия часовници- Джак Уилям Едуард Хоер, роден 1935г. Нисичкият младеж на снимката долу в дясно, който държи кутията със стоп часовници на марката Хоер.

Изображение

Снимката е направена на рали Монте Карло през 1959г. където младия Джак (на 24г.) прави първи стъпки във фирмата на баща си и чичо си в дистрибуцията. Още с раждането изглежда, че на малкия Джак се е разчитало да продължи традициите на семейството. Не случайно като негово бащино име е записано- Едуард в чест на неговия пра-дядо основател на марката.
Изглежда мисията му в Монте Карло е била трудна, защото видно от този клип 08:20 и 13:20 https://www.youtube.com/watch?v=LCdkyFK93sM през следващата година Лонжин са продължавали да бъдат официален измервател на ралито. (Да се чуди човек как организаторите преди половин век са смогвали да почистят пътя през зимата в планината?!)
Сред наредените в кутията часовници е известния модел авто-рали Монте Карло

Изображение

Комбинацията от двата часовника се монтирала на видно място на таблото в състезателния автомобил. Стоп часовника (у нас наречен секундомер) е бил важен аксесоар за рали пилота, за да знае как се движи спрямо предварително разработения план или спрямо времето на конкуренцията и съответно да натисне газта за да навакса изоставане или да върне за да си гарантира безаварийно достигане до финала. Освен това стоп часовника е имал контролни функции, за проверка на официалното време на организаторите. Които в случая са били на конкуренцията Лонжин.

Изображение

В следващата снимка е синтезирана еволюцията на стоп часовниците при Хоер. Като се започне от класическия АутАвиа. При него минутния брояч е разположен в малък циферблат на 12 часа и прочитането му изисква близък и продължителен поглед. Легендата гласи, че малкия Джак и неговия съотборник загубили швейцарския рали шампионат защото не разчели точно минутния брояч. Казвам легенда, защото никъде не открих снимка или данни от него време. Поради това в следващия модел Auto Rallye timer (втори от ляво) минутния брояч бил преместен в центъра. При следващия модел Монте Карло, стрелката на минутния брояч добила специфична форма с триъгълен връх и бил добавен часови брояч през прозорче на 6 часа. Накрая е върха на еволюцията, модела Century, създаден по случай 100 годишнината от основаването на марката. Ключовата иновация в него била двойната скала. (разбира се идеята не е нова, още през войната германците използвали двойната скала в навигационния часовник B-Uhr type B) Характерното на двойната скала е, че се състои от вътрешна скала с по-малък диаметър и по-къса стрелка и външна скала с по-широк диаметър и по- дълга стрелка, по- този начин всяка стрелка сочи своя скала и не може да се объркат.

Изображение

Двойната скала е приложена и в моя часовник, самоче за показанията час и минута на часовника. Във вътрешната скала, по която върви часовата стрелка, часовите маркери са отпечатани като малки триъгълничета (Странното, че са останали „атавистични белези“ -минутните деления от предшественика. В случая те не вършат работа, защото това е часова скала и следователно показват интервали през 12 минути) . Външната скала е 60 минутна, като на легендарния Сенчъри стоп модел. Това придава една ретро –състезателна визия на часовника, освен това намирам този дизайн за полезен. Парадокса е, че по-лесно чета неговите показания от навигационния часовник на вермахт-а https://s3.postimg.cc/99kpfzler/image.jpg поради две причини. Германския дизайн е с черни стрелки и техните върхове не се открояват на черния циферблат, освен това германските стрелки са по -широки и когато са върху цифрата я скриват и трябва да се търсят съседните.

Изображение

Интересно е да се погледне рекламната брошура от 2013г. съставена преди излизането на пазара на серията, към която принадлежи моя часовник, долу в дясно на снимката. При него външния сектор е по- широк, защото включва деления за 1/5 от секундата. Стрелките му първоначално са били еднакви с тези на другите два модела, поради което минутната стрелка стои не намясто. По-късно този недостатък е „поправен“ в движение. Тази поправка обаче е довела до недоразумението с 12 минутните интервали, за които писах по- горе, което се дължи на това, че часовата стрелка е удължена до ръба на вътрешната скала, която изначално е била предвидена за минутната стрелка.

Изображение

Ревизията на моя часовник издава една несигурност у дизайнерите на ТАГ Хоер и лутане в търсене на идентичност. Като цяло обаче съм доволен от резултата и намирам титаниевата версия за най- атрактивна от серията.
Каква обаче е идентичността на Карера?
За първи път думата Карера се появила върху часовниците на Хоер точно 60 години преди създаването на моя модел , през 1953г. Върху циферблата пишело „Carrera Panamericana” (в превод – Рали общо-американско), а на гърба пишело La Carrera Panamerican Rally 1953 Mexico. Часовника е само възпоменателен и не е част от серията Карера.

Изображение

Мексиканското рали било проведено за първи път през 1950г. с цел да се отпразнува новопостроената "магистрала" свързваща северната и южната граница на държавата. 64 години по-късно България все още няма магистрала от граница до граница, въпреки че траекторията ни е седем пъти по- малка. В тази връзка ентусиазма на мексиканските организатори на състезанието е бил напълно разбираем. Мексиканската карера се провеждала 5 последователни години.
Пъравата година участвали само стокови автомобили. Спечелил американския участник Грифин с Олдс 88. Човека надхитрил по- мощните и големи Кадилаци използвайки умело предимството на трите предавки за моторна спирачка по наклоните, освен това той бил съобразителен и когато видел скупчени хора връщал газта, защото много сеирджии на едно място са показателни за опасен участък. През следващите години в карерата се включили европейските професионални пилоти със спортни коли като Ферари, Мерцедес, Ланча, Порше и др.
Участниците били разделени в две категории, а после в четири и ралито наистина станало грандиозно.
На рисунката е изобразен инцидент с легендарния Мерцедес 300SL, при който заблуден кондор се ударил в предното стъкло и наранил навигатора. До края на ралито мерцедеса продължил със заварени пръчки пред стъклото. https://www.youtube.com/watch?v=isw9fKWFYMM

Изображение

През петте години на провеждането си карерата в Мексико заслужено получила митичен статус. Дълъг маршрут, участници от цял свят, включително топ пилоти от Формула 1, различни категории автомобили, от граждански до хай-тек спортни болиди, много публика, екзотичен и разнообразен терен, големи разлики в надморската височина, тропическа жега и планински завои, които достигат до 3 хиляди в един от етапите.
Толкова дълго трасе нямало как да бъде обезопасено, срещали се скали от външната страна на завоите 07:00 https://www.youtube.com/watch?v=tBqjZB1lv_I&t=2s липсвали мантинели на пропастите 01:40 https://www.youtube.com/watch?v=CcA42xUWMLU , така че закономерно ралито е смятано за едно от най- опасните. В добавка публиката била изключително любопитна и оформяла така наречето V пред състезателите- тунел от хора, който се разширявал при наближаване на колите.

Ето още две снимки илюстриращи духа на надпреварата и пъстротата на участниците:
На първата от тях група местни кибици са се събрали, около колоритен участник, каращ Кадилак с монтирана кабина от изтребител.

Изображение

На следващата картината е запечатана битката за четвъртото място през 1954г. В ляво "Железния кон" на Ак Милър - самоделен Хот род- с двигател на Форд от 1927ма година!, Изобразен е момента, в който го изпреварва ултрамодерното Ферари 375 Пининфарина. На финала след три хиляди километра карера, разликата между двата автомобила била само 10 минути. Интересното е че Ак и неговия навигатор са пътували с железния кон от Калифорния до ралито и обратно на собствен ход.

Изображение

Осем години по-късно през 1962г. Джак Хоер току що е станала мажоритарен собственик на корпорацията Хоер и решава, че е време да създаде нов продукт по негов вкус- серия от хронографи с изчистен и минималистичен дизайн. Неговите предци са утвърдили традиция във фирмата, всяка серия да носи собствено име, например Микрогарф, АтуАвия и т.н.
Името на модела е това, което продава продукта и сигурно доста се е лутал над тази задача. Както често се случва решението идва само. По време на 12те часа на Себринг, Джак наблюдавал състезанието от боксовете на Ферари, заедно с бащата на двама от най- перспективните млади пилоти на скудерията - братята Родригес. Техният баща споделил с Джак, че се радва, че децата му са били твърде млади за да участват в Ла карера Панамерикана. В Този момент думата карера пленила Джак, кратка лесна за изговаряне на много езици и изпълнена със съдържание. (състезание на испански).

Изображение

Снимката на пистата е точно от тогава и вероятно някъде в боксовете от ляво е бил Джак Хоер, по същото време в надпреварата взел участие и един млад и все още неизвестен актьор, който по късно ще се свързва с Хоер, но за него ще стане дума по-нататък.
Докато всички били съсредоточени в старта, зад трибуните някак между другото един стратегически бомбандировач В-52 набира височина! Само на 300 мили по на юг, съветския лидер Хрушчов, тихомълком вече бил монтирал установки за ядрени ракети, способни да изпепелят градовете на САЩ и Канада.

След като ядрената катастрофа се разминала на косъм, през следваща 1963 година на пазара се появили първите модели от серията карера.

Изображение

Дизайнът бил по идея на Джак. Той майсторски успял да комбинира своето виждане за прост и четим часовник със съществуващите към него момент технологични възможност. По него време Хоер както и повечето швейцарски марки извършвали само сглобяването на части, които се произвеждали от специализирани фирми. Влажу правели механизмите, Пикерес - касите, Сингер - циферблатите и т.н. През време на студентските си години Джак посещавал специализирани курсове за дизайн на циферблати. Знанията от тези курсове приложил на практика през 63та година в серията Карера. Целта била да създаде принципно нов образ на хронограф, без тахиметрични спирали, който да бъде лесно четим. През 40 те години Хоер вече използвали дизайна на касата с правоъгълните скосени лъгове. Тук се вижда еволюцията им.

Изображение

Същите изящно скосени лъгове са използвани и в касата на моя часовник.

Изображение

Както стана дума по-горе производител на касите била фирмата на Едвин Пикерес. В началото на 60те години те били първи и единствен производител на водоустойчиви каси наричани с търговското наименование компресори. За притискане на плексигласа към касата Пикерез патентовал използването на метален притискателен пръстен (подобен се използва от Восток амфибия и до днес). Когато Джак видял този пръстен, му хрумнала гениалната идея върху него да се напечата маркерите за 1/5 от секундата. По този начин циферблата се освобождавал от деленията за секундите и придобил по- спретнат вид.

Изображение

Въпреки, че Хоер използвали един и същ циферблат, като останалите швейцарски марки по него време. Техния модел се откроявал от останалите заради липсата на секундни маркери.

Изображение

При моя модел пръстена е запазен, разбира се чисто декоративно, защото сапфира няма нужда от притискане. За разлика от първообраза върху него има тахиметрична скала вместо деления за секунди.

Изображение

Честно казано, не съм убеден в полезността на дизайна на оригиналната карера. Настина часовника изглежда изчистено и стилно, но минутната стрелка е далеч от пръстена и поне мен ме затруднява с показанията за минутите. Но ако приемем, че хронографа е основното предназначение на карера-та, трябва да призная, че дизайна на Джак е удачен. Въпреки, че секундната стрелка не "стъпва" върху пръстена дължината й почти го допира и показанията се четат приятно, особено при модела с черния циферблат и бялата стрелка.
При моя модел секундната стрелка "стъпва" на деленията 1/5 от секундата, а минутната "стъпва" върху минутните деления. Перфектно пусната дължина. Върха на секундната стрелка е боядисан в червено, в случай че отблясъка на стрелката изчезне под някакъв ъгъл, както при тази снимка.

Изображение

Минутните маркери с големи арабски цифри улесняват четенето и могат да се използват както за минутите, така и за секундите. Интересното е, че те са изработени с радиално изпъкнала повърхност и поради това имат широк ъгъл на отразяване на светлината и почти винаги са видими. Парадоксът е, че дори на снимка маркера да излезе тъмен, на практика човешкото зрение го възприема, като светъл, защото ъгъла на възприятие на двете очи е различен и едно око почти винаги възприема отразена от маркера светлина.

Изображение

Маркерите и отвора за датата възприемат дизайна на старите стоп часовници от серията Сенчъри, за които стана дума по-горе. На практика моя часовник е комбинация между дизайна на стоп часовник и дизайна на първата карера.

Изображение

Третият отличителен белег на карера са бутоните. За него време те са имали необичайно голям размер. Целта е била да може хронографа да се използвал с ръкавици.

Изображение

Именно бутоните при моята карера са частта в този часовник, която най- много ме очарова. Досега не съм имал хронограф с такава каса, при която е разработена кликваща система за бутоните. Независимо от механизма, бутоните хлътват със щракване и при освобождаване също щракват. По този начин е осигурено равномерно и еднакво напрежение при натиск и при отпускане между двата бутона. Старт и стоп на хронографа са синхронизирани с щракването на бутоните, като така се гарантира рязкост, отчетливост и внезапност на функциите, което иначе си е слабост при хронографите с колонно колело.
Ще се опитам да обясня: при обикновени каси, когато натискаме с по- малко сила е възможно колонното колело малко да се завърти и да извърши някой функции "на половина" преди да е кликнал джъмпера на колонното колело. При тази каса това е невъзможно, защото слабото или плавно натиска не действа върху колонното колело, докато не кликне бутона, а веднъж кликнал силата му е достатъчна да завърти рязко и пълно колонното колело, така че "полутръгване" и "полуспиране" са невъзможни.

Изображение

Големината на бутоните е запазена, като при първообраза (повечето съвременни хронографи са така). Формата обаче е различна, за първи път е приложена в модела карера Макларън. Лично на мен бутоните ми приличат на бутала, а коронката е обрамчена с гума, чиято шарка навежда на асоциации с автомобилна гума.

Изображение

Иновативният дизайн на карера сам по себе си не е бил достатъчен Хоер да се задържи на повърхността в морето на конкуренцията. При хронографите през 60те години на пазара имало 12 силни швейцарски фирми, а при производството на стоп часовници били около пет. Хоер се концентрирали върху автомобилните надпревари, понеже там бил съсредоточен солиден финансов ресурс. Джак изключително сериозно приел предизвикателството и лично обикалял съревнованията в Европа и САЩ, където неговата марка предлагала освен продажби и отдаване под наем за периода на съответната надпревара.
Един от първите пилоти с който Джак влязъл в бизнес отношения, бил една година по- младия от него швейцарец Джо Сифърт. Снимката е от Ф1 за голямата награда на Белгия, на най- бързата писта в света- Спа през 1970г.

Изображение

Джо Сифърт бил бедно момче и Джак Хоер умело експлоатирал това, като му дал възможност да припечелва допълнителни средства по време на състезанията, продавайки часовниците на Хоер на специална цена. Джо Сифърт обяснявал на своите колеги пилоти, на механиците и всички останали колко полезни могат да бъдат хронографите и секундомерите на Хоер. Взимал ги на производствена цена и ги продавал с печалба за себе си. Освен търговските способности Сифърт бил и отличен пилот. Следващата снимка отново е правена на пистата Спа, този път на състезанието 1000 км през 1970г. На нея е уловена борбата за първото място между двете Поршета 917К с № 24 Джо Сифърт и с №25 Педро Родригес (единият от братята за които стана дума по-горе)

Изображение

Средната скорост на победителя Сифърт за цялото състезание била над 240 км/ч. На правите Поршето развивало скорост от над 380 км/ч. Интересното е, че консултант на Стив Макуин за филма Льо Ман е бил именно Джо Сифърт. Чудя се дали Джо не е продал някой, часовник и на него.



Изображение

В края на 60те години Хоер били във възход, благодарение на вдъхновената работа на Джак по пистите и трасетата в Европа и Америка. Хронографите се продавали добре, но имало една област, в която изоставали от обикновените часовници- липсвало автоматично навиване. Това била последна преграда пред масовизиране на хронографите. Автоматичните часовници вече били широко разпространени и се водела агресивна кампания за печелене на клиенти туряйки гръмки заглавия на като Перпетуал, Паурматик, Кингматик, Темпоматик, Датоматик, Геоматик и др. Пред този, който успеел да разработи и внедри автоматичен хронограф се отваряла перспективата на успешна марка като Ролекс, които първи патентовали автоматичното навиване.

Между производители на хронографи се оформило негласно съревнование, кой ще бъди първи. Въпреки подема на Хоер, компанията не била акумулирала достатъчно средства за разработка на автоматичен хронограф.
Затова Хоер обединили средства с конкуренцията от Брайтлинг. Съюза не е изненада, защото двете марки имали различни зони на големи продажби Хоер в САЩ и UK, Брайтлинг в Италия и Франция.
„Съюзниците“ възложили на опитен производител на часовникарски компоненти и възли- Дюбоа Депра да изработи модул, който да се добави върху съществуващия микро-роторен механизъм на Бурен, висок само 3,2 мм. Дюбоа Депра се справили блестящо (според мен) със задачата и успели да разработят модул, който приемал движение, чрез подвижен пиньон (изобретение на основателя на марката Хоер от 1887г.) Това позволило на Д. Депра да поместят часови брояч върху модула- задача която и до днес тормози проектантите на хронографи.

Изображение


Видно от регистрацията в патентно ведомство, хронографа е бил готов на хартия още през август 1967г. когато заявката била подадена в швейцарското патентно ведомство.

Изображение


От конкуренцията най- напред с разработването на автоматичен хронограф били Зенит, които притежавали фабрика за проектиране и производство на хронографски механизми - Мартел и още през 1962г. започнали работа над задачата.
Конструкторите на Мартел успели да изработят това, което било непосилна задача десетилетия наред. Създали достатъчно тънък (само 6,5 мм) класически хронограф с централен ротор.

На 10 януари 1969 г. Зенит показалия първите работещи прототипи на механизма 3019 PHC, по-късно станал известен като "ел примеро" (първият)

Изображение

За първи път обаче готов автоматичен хронограф е достигнал до публиката на 3 март 1969г. когато Хоер, Брайтлинг и Хамилтън, представили своите модели едновременно в Женева и Ню Йорк и чрез томбола подарили първите екземпляри на хора от публиката
Offtopic: покажи
(по него време Зенит не са имали право да продават под своята марка в САЩ, защото друга фирма държала правата на името за тази територия)
, сред тях бил модел от серията Карера.
Изображение


Към него момент, никой не подозирал, че в надпреварата участвал и трети състезател- японците Сейко. Те имали само един хронографски механизъм, създаден за олимпиадата в Токио през 64та година. Предполага се, че през пролетта на 1969г. вече са имали автоматичен хронограф на пазара. Но това някакси е минало под светлините на прожектора където било позиционирано друго творение на Сейко - Астрон- първия кварцов ръчен часовник. На долната снимка се виждат първите две цифри от серийния номер, които означават 1969г. 3ти месец. В този ред на мисли някак странно звучат думите на Джак Хоер, че на изложението в Базел през април директора на Сейко Итиро Хатори го поздравил за първия автоматичен хронографа на Хоер, без да спомене, че Сейко вече са го били пуснали на пазара.

Изображение

На практика патента на Сейко за автоматичния хронограф е заявен на 6 април 1970г.

Изображение

В заключение мога да напиша, че:
Зенит първи са показали работещ прототип,
Хоер- Брайтлинг-Хамилтон, първи са пуснали пробна серия,
Сейко първи са пуснали серийно производство.

За мен по-важно е друго, какво стои зад тези иновации. Ако трябва да съм честен и трите изобретения ме впечатляват по свой начин.

Безспорно най- иновативния дизайн е на Сейко "6319". Използвайки вертикален фрикционен съединител, на хронграфския етаж е останало достатъчно място на автоматичния механизъм, който пък от своя страна е само от една предавка- "магическите лостчета" резултата 7.2 mm височина.

При Хоер "Хрономат"върху готов микро-роторен механизъм е монтирана хронографска платка. Тънкия момент, е че трите оси преминават през механизма без да пречат на микротора да се върти. Резултата 7.7 mm височина.

Най- трудна е била задачата на инженерите на Мартел (под шапката на Зенит). WM от чертежа означава Martel Watches.

Изображение

Мартел била стара хронографска марка с 50 годишен непрекъснат опит в проектирането, конструирането и производството на хронографи. Не случайно са работили 7 години над "ел примеро"-то.

Изображение

От снимката се вижда, че автоматичния "модул" се състои от пет! предавателни колелета: първото разположено върху хронографския мост, второто на хронографския етаж,а останалите три на етажа на часовниковия механизъм.
Просто невероятно как всичко това в комбинация с часови брояч и дата са събрани на 6,5 мм височина!

Ако трябва да обобщя с една дума трите хронографски механизма бих ги определил така:
Хрономат- практичен
Ел Примеро- техничен
6319- фантастичен

Днес "Хрономатик" ползван някога от Хоер е отдавна забравен и се среща само в някой екзотични марки, които са се сдобили със залежали бройки от механизма.

С годините принципа на Сейко с вертикален фрикционен съединител освобождаващ мястото за автомата е претворен в много съвременни механизми Фредерик Пиге (Бланкпан, Картие, Иегер и др.) Ролекс, Брлайтлинг...

Ел Примеро-то на Зенит обаче е единствения механизъм, който продължава да се произвежда и до днес и ще продължава да се надгражда със сложни комбинации и за в бъдеще. Разбира се всички размери са преизчислени за съвременните методи на производство, но дизайна си остава непроменен.

Парадоксалното е, че 45 години по- късно Карера са вложили "Ел Премиро" в моя модел. Разбира се под друго име.
Калибър 36

Изображение

Мотора е покрит с прозрачен капак, за да се вижда легендарния автоматик на Зенит. Сапфирното стъкло е "опушено" и по този начин дизайнерите са запазили черната хармония. Въпреки това при подходящо осветление, механизма може да се разгледа. Правят впечатление декорираните мостове в арт деко стил, шлифованите лостове с полирани фаски, полирани болтове, колела с кръгов шилф. На снимката се виждат първото и второто (обръщащо) колела от автоматика.

Изображение

Това е първото Ел Примеро, което съм имал и за първи път успях да чуя бесния ритъм на баланса. Предполагам, че ТАГ Хоер са наименували механизма 36 заради 3600 те полу-колебания в час. Ето кака изглеждат баланса и моста на оригиналния чертеж на Мартел.

Изображение

На живо също се виждат през "опушеното" стъкло на дъно. Истинската красота обаче е отпред в плавното движение на хронографската стрелка. Всяко полу-колебание на баланса осигурява по-една стъпка на хронографската стрелка. За една секунда те са 10. На практика стъпчиците на стрелката са толкова ситни, че движението изглежда плавно и непрекъснато за човешкото око. Когато след като съм носил Хоер-а сложа Полет хронограф имам чувството, че кретам с Москвич по-българските дупки.

Изображение

Всъщност първите Карери, с калибър 11 имали дори по- бавна честота от Полет, но това се дължало на особеностите на базовия механизъм Бурен, който цъкал само 5 пъти в секунда. По късно Калибър 12 вдигнал честотата до 6 стъпки в секунда, като на Полет. С такъв механизъм е показания на снимката хронограф, закупен през 1976г. Панда е любимият ми дизайн, особено ако е с черна дата.

Изображение

През 1971г. Ферари възложили на Хоер да изработи и електронна времеизмервателна система, защото считали че домакините на рали де Монт във Франция лъжели с времето.

Хоер разработили устройство- наречено „сантиграф“, което можело да засича времената на няколко автомобила едновременно с точност до 1/1000 от секундата.
Машините били изработени и предоставени без възнаграждение, в замяна, на което Ферари се задължили да сложат логото на Хоер върху автомобилите си. Така започнало дългогодишното сътрудничество между Ферари и Хоер.

Изображение

Не след дълго и останалите състезателни отбори поискали такива измерватели. Така Хоер се превърнал в популярна марка сред автомобилните състезатели, а от там чрез телевизията влезли и в домовете на хората.

Изображение

За популяризиране на новия Хрономат, Хоер решили да подарят на всички пилоти на Ферари по-един хронограф Карера със златен корпус и верига. (през 1970г. били произведени 150 златни екземпляра.)

Изображение

7 бройки от него през годините били подарени на пилотите на Ферари, сред които световните шампиони във формула 1. Ники Лауда,Джоди Шектер и Марио Андрети, Останалите 5 бройки получили топ пилоти, като Емересон Фитипалди,Рони Петерсон и Джо Сифърт и др.
Капаците били гравирани индивидуално за всеки, като това лично обръщение на Джак Хоер към Рони Петерсон. Този екземпляр беше продаден миналата година на търг за 225 хил. шв. франка.

Изображение


Златния меш струвал повече от самия часовник. Много малко мешове са оцелели до днес, размерът им бил доста дълъг и можел да се регулира само от закопчалката. През 1972г. нов екземпляр се продавал за 550 щ.д. без златна верига. Сегашния еквивалент би бил 5 600 лева.

Скъпо за времето си, но все пак по- евтино от моя часовник на старо! Изглежда в ценообразуването нещо тотално не е наред. Да се чудиш как може титанов часовник да струва по-скъпо от златен ::huh::

Изображение

Както цитирах в увода, настоящия шефа на ТАГ Хоер се стреми фирмата да бъде авангардна, като предлага нови материали и дизайни. Моята Карера е приятно лека и се носи комфортно. Повърхността на титана завършва с въглеродно съединение - титанов карбид. Карбида е изключително твърд, почти като сапфир и няма драскане. Мога да кажа от опит при смяна на каишка, инструмента се плъзна, но не остави никаква следа за разлика от стоманата. Въпреки че има кристална решетка, повърхността не е огледална ами дълбоко матова. Сякаш попива светлината.

Изображение

За разлика от корпуса циферблата отразява светлината под всевъзможни ъгли, макар и само в тъмни тонове.
Повърхността му е на две нива декорирани със слънчев ефект. Цвета е антрацит, нещо средно между черно и кафяво. Не знам кака е постигнат, в някой рекламни брошури го наричат черно злато.

Изображение

Това е първия черен циферблат с любимият ми слънчев ефект и мога да кажа че също има своя чар, като класическите сребристи циферблати. Само, че усещането е за нещо съвременно.

Изображение

Сигурно сте забелязали, че малките циферблати изглеждат близо един до друг на фона 44 мм каса. Сякаш очите на часовника са кръстосани. Това е така защото дизайна на механизма е "изостанал" с почти половин век от дизайна на корпуса.

Изображение

В случая има някакво естетическо оправдание заради цифрите на минутите, но всеки може да прецени сам за себе си.

Освен дребните подобрения през годните в механизма, настоящия модел съдържа една съществена нова добавка.
Това е Флайбак функцията.

Изображение

Флайбак ще рече, че хронографа може да се нулира внезапно по време на движение без да се спира преди това.
Тава е изискване въведено от военновъздушните сили към производителите и доставчиците на хронографи, за да могат пилотите да извършват няколко поредни замервания без забавяне за натискане на стоп, ресет и старт.
За първи път флайбак функцията е патентована и приложена от Лонжин през 1936г. патент № 183262 и използвана във всички пилотски хронографи- Гласхюте, Ханхарт, Бреге "тайп 22" и др. В своята история Хоeр са произвеждали ръчни флайбак хронографи по заявка на германските военновъздушни сили в края на 60те и началото на 70те години. Хоер "Бунд" бил снабден флайбак функция изработена Валжу

Изображение

През 70те години били произведени няколко прототипа с калибър 12, но те не били одобрени от германските ВВС, вероятно поради липсата на флайбак функция и липсата на малка секунда.

На пръв поглед простата функция, изиска съществена преработка на хронографския модул. 31 години след съзнаването на Ел Примеро, конструкторите на Зенит са успели да се справят с предизвикателството с минимални изменения.

Изображение

Накратко, нулиращото чукчето няма контакт с колонното колело. При натискане на бутона ресет, то се спуска и преди нулиране предизвиква разскачане на предавките на хронографа, след нулирането всичко си идва мигновено на мястото и хронографа продължава да работи.

При рали часовниците на Хоер, флайбак функцията не е използвана до излизането на настоящия модел.
Честно казано не съм много убеден в ползата от този флайбак по време на състезание, но вие сами може да прецените, след като обясня замисъла.
Идеята е хронографа да се рестартира в движение без забавяне при навъртане на състезателна обиколка или изминаване на километър.
Засичащия вижда междинното време за една обиколка или скорост на тахиметъра и рестартира хронографа за следващата обиколка или за следващия километър. Малко трудно е да зърнеш малките деления, но не е невъзможно.
В миналото Хоер са имали и по- безумни "иновации", като въртящият се тахиметър на Аутавиа

Изображение

В тази насока най- прагматично ми се вижда решението на Хоер с така наречения тайминг борд.
Върху дъската за състезателните бланки били монтирани три стойки за стоп часовници и ръчка, която с едно завъртане едновременно натиска бутона и на трите часовника върху дъската.

Изображение

При всяко завъртане на ръчката, един от часовниците тръгва (засича текущата обиколка), другия спира (показва времето на изминалата обиколка), а третия се нулира (подготвя се за следващата обиколка).

Това което Зенит не са успели да се справят и до днес е хак функцията. Всъщност никой от ранните хронографи не е имал хак. Нито калибър 12 нито Сейко, нито Лемания 1340. Едва през 1973г. Валжу успяват да съвместят автоматичен хронографи и хак в модела 7750 (в ляво)
При Ел Примеро такова решение е невъзможно, защото хак-а би пресичал позицията на централното колело и на предавките на автомата- оцветени в зелено на снимката в дясно.

Изображение

За мен беше изключително неприятна изненада, че такъв съвременен часовник, който претендира за прецизност не е снабден със стоп функция.
В интерес на истината механизма върви доста точно и постоянно и един хак би бил естествен придатък на прецизността на механизма. Не съм засичал изрично, но ми прави впечатление, че седмици наред няма нужда от сверяване.
Вибрографа обаче не е толкова хвалебствен като мен. Показа доста ниска амплитуда
Това са пиковите резултати СН 254°, FH 270° и 9Н 252°, издебнал съм ги, като за реклама :)

Изображение

Не всичко в този часовник е перфектно. От към лицето забелязах следи от инструмент. Предполагам, че става въпрос за производствен недостатък. В ляво снимката на следата направена от мен, в дясно скрииншот от рекламно видео на ТАГ Хоер, което показва процеса на поставяне на хронографската стрелка. Стрелката се слага с пинцета от човек върху инструменталната екипировка. Там се вижда че стрелката има подръжка, която според мен е причинила следата. Наистина следата е малка, но все пак е забележима за човек с остро зрение.

Изображение

Този недостатък не ме смущава, защото се вижда само при вглеждане. Виж обаче стоковата каишка си е болка в гъза, както се изразяват в американските филми. Каишката е изработена от черна матова кожа която се си пасва идеално с матовия корпус и по дебелина и по тонове.

Изображение

Каишката е от масивна кожа, от външната страна е пришита тънка перфорирана кожа, което придава луксозно усещане за спортна каишка, без тя да е надупчена.
Проблема идва от закопчалката. Мъжкия край на каишката с мъка влиза в нея и при тази операция "дантелената пришивка" започва да се набира.
Веднъж нагласена закопчалката функционира чудесно, но ако трябва да се регулира мъките започват отново.

Изображение

За себе си открих че обикновената дайвърска гумена каишка пасва идеално на този часовник.
И по форма

Изображение

И по цвят и шарка

Изображение

Комфорта при носене на този часовник се дължи главно на сравнително тънкия механизъм ел Примеро и на ниската плътност на титана.
В миналото най-удобния за носене Хрономат била Карера-та от 1974г. На снимката съм показал модел реф. № 110.573 Изпитвам симпатии към този футуристичен за времето си дизайн, който в днешно време безпогрешно свързваме с модата от 70те години на миналия век.

Изображение

Не мога обаче да се съглася, че корпуса е удобен за носене. От страни по- скоро ми прилича на тухла, но до момента не съм имал шанс да го пробвам на живо.


Изображение

Края на механичната ера за Карера е белязан от механизма на Лемания 5100. Произведени са много малко бройки с този механизъм. Интересното е че дизайна няма нищо общо с автомобилните надпревари, ами си е чистокръвен пилот и то какъв. реф № 510.511 с ПВД покритие

Изображение

Всъщност това е един от последните часовници преди пред името Хоер да бъде добавено ТАГ.
Замяната на механичните модели с кварцови е станала поетапно. През дълъг период от време Хоер са предлагали както механични така и кварцови. Да се чуди човек как стигнали пред фалит при огромното разнообразие от модели и дизайни в края на 70те и началото на 80те години.

През 1975г. до дилърите в САЩ достигнала неочаквана промоция. По-малко от година след стъпването на пазара на новия дизайн, бюджетните хронографи се предлагали на почти една/трета от референтната им цена.

Изображение

Това била тайна подготовка хай-тек революцията. Джак Хоер имал афинитет към електрониката и новите технологии. Влязъл в контакт с американски микропроцесорни компании и съвместно разработили цяла серия от механизми. Най впечатляващият, от които бил "хроно сплит" - първият в света сериен кварцов хронограф показана в Базел през 1975г. Часовникът се състоял от един кварцов процесор и две отделни интеграли с два дисплея ЛСД за часа и ЛЕД за хронографа.

Изображение

Първата кварцова Карера се появила три години по-късно през 1978г. Към него момент Хоер вече били понесли сериозен удар от конюнктурата. Ексклузивния микро сплит, който промотирали за 450 щ.д. бил ударен в земята с цени под 20 щ.д. Вече не било изгодно да влагат собствените си разработки, затова Карерите ползвали механизми на ESA Аналогов дисплей за часовника и ЛСД за хронографа.

Изображение

Тази Карера била последното издихание на Хоер. През 1982 г. Джак бил принуден да продаде компанията си на амбициозните араби от ТАГ (Технически АванГард)

Година по- късно Сейко забили последния пирон в кварцовия ковчег на Хоер. Това е първият в света кварцов хронограф със стрелки.

Изображение

За изненада на всички новите арабски собственици на Хоер започнали да реинвестират 20 % от оборота в реклама! и успели да измъкнат Хоер от кризата. Пложили основите на марката, която знаем днес ТАГ Хоер.

Модела Карера е запазен и до днес. Компанията постепенно премина към инхаус механизми. Миналата година се появи Карера хронограф, хронометър, турбильон и то на цена само два пъти по- висока от героя на настоящото ревю.

Изображение

Тази година беше премиерата на новото Ел Примеро 21, включващо два баланса, един за часовника и един за хронографа и способност да измерва 1/100 от секундата.

Изображение

Нещо ми подсказва, че скоро време на пазара може да се появи Карера сантиграф, екипиран с Ел Примеро 21 и то на достъпна цена.

Хоер загуби битката за автоматичния хронограф и битката за кварца, но името оцеля.
Джак се оттегли, да Живее Жан Клод Бивер!

Изображение
ИзображениеИзображениеИзображениеИзображениеИзображениеИзображениеИзображениеИзображениеИзображение
Аватар
trk2
МОДЕРАТОР
 
Мнения: 7804
Регистриран на: 08 01 2011, 10:44

Re: РЕВЮ: CARRERA - 50 НЮАНСА В СИВО

Мнениеот Barking Dog » 14 07 2017, 08:10

:crazy: :crazy: :crazy: !!! Заради таз КАРЕРА, ще остана без кариера ::crap:: - закъснявам за работа, ама го изчетох цялото, остави ме без дъх, благодаря! ::drinks::

П.С. - надявам се да ти е било поне толкова интересно, приятно и забавно да събираш и обработваш цялата тази информация, колкото на мен ми беше да прочета представянето. Вече за 3-ти път почвам да препрочитам. ::drinks::
Последна промяна Barking Dog на 14 07 2017, 16:38, променена общо 1 път
Животът е силно заразна болест, която се предава по полов път и винаги завършва със смърт.
Barking Dog
Маниак
 
Мнения: 786
Регистриран на: 10 02 2016, 11:29

Re: РЕВЮ: CARRERA - 50 НЮАНСА В СИВО

Мнениеот Veselka » 14 07 2017, 08:16

И аз щях да си пропусна спирката... Благодаря за страхотното ревю, написано е много увлекателно, подробно и интересно.
:clap: :clap: :clap:
Изпратено от моят Moto G (4) с помощта на Tapatalk
Последна промяна Veselka на 14 07 2017, 19:00, променена общо 1 път
Изображение
Аватар
Veselka
Активен
 
Мнения: 262
Регистриран на: 21 08 2016, 17:12

Re: РЕВЮ: CARRERA - 50 НЮАНСА В СИВО

Мнениеот Seikosha » 14 07 2017, 08:31

Ревюто е на светлинни години от на световно ниво :clap: Искам обаче да попитам: Това собствено ревю ли е,или доработено копи-пейст, защото ,ако е собствен труд, това... как да кажа... не е нормално :)
"Човекът откри времето,Сейко го усъвършенства" " 浪人 "
Seikosha
Маниак
 
Мнения: 1318
Регистриран на: 15 06 2014, 15:48

Re: РЕВЮ: CARRERA - 50 НЮАНСА В СИВО

Мнениеот ISDP » 14 07 2017, 09:22

Много ми хареса - интересно и увлекателно. Благодаря, че сподели!!

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk
ISDP
Почитател
 
Мнения: 317
Регистриран на: 15 06 2016, 04:58

Re: РЕВЮ: CARRERA - 50 НЮАНСА В СИВО

Мнениеот ivanovnov » 14 07 2017, 09:42

Благодаря, за отделеното внимение и за споделеното ревю :) то това, ако е твое проучване и систематизиране на материята, която си прочел и издирил е направо научен труд :) :) :) Благодаря, благодаря :) а относно часовника не знам какво може да се окаже, освен, че е невероятен и прекрасен :)
...go forward...
Аватар
ivanovnov
Маниак
 
Мнения: 2580
Регистриран на: 20 08 2012, 12:29
Местоположение: София/България

Re: РЕВЮ: CARRERA - 50 НЮАНСА В СИВО

Мнениеот kokokoz » 14 07 2017, 10:10

Seikosha написа:Ревюто е на светлинни години от на световно ниво :clap: Искам обаче да попитам: Това собствено ревю ли е,или доработено копи-пейст, защото ,ако е собствен труд, това... как да кажа... не е нормално :)

собствено е! просто не го познаваш и не знаеш кой е! но това е поправимо.има и други ревюта негови във форума!
:clap: :crazy: :clap: :crazy: :clap: :crazy:
Последна промяна kokokoz на 14 07 2017, 10:15, променена общо 1 път
Аватар
kokokoz
Маниак
 
Мнения: 3643
Регистриран на: 17 01 2011, 18:39
Местоположение: софия

Re: РЕВЮ: CARRERA - 50 НЮАНСА В СИВО

Мнениеот vvgospodinov » 14 07 2017, 10:11

Благодаря за многото положен труд и увлекателното четиво.
Естествената тъпота побеждава изкуствения интелект. Винаги.
Аватар
vvgospodinov
Маниак
 
Мнения: 2770
Регистриран на: 25 02 2012, 12:30
Местоположение: Пловдив

Re: РЕВЮ: CARRERA - 50 НЮАНСА В СИВО

Мнениеот Дон Жуан » 14 07 2017, 12:05

Лудницааааааааааа ::yahoo:: ::yahoo:: ::yahoo::
Изпълни ми душата!!! :clap: :clap: :clap:
::drinks:: ::drinks:: ::drinks::
Моята скромна колекцийка : viewtopic.php?f=12&t=20141
Аватар
Дон Жуан
Маниак
 
Мнения: 2548
Регистриран на: 31 05 2014, 13:09
Местоположение: Габрово

Re: РЕВЮ: CARRERA - 50 НЮАНСА В СИВО

Мнениеот gata05 » 14 07 2017, 12:50

Манияшка работа! :clap: :clap: :clap:Страхотно представяне на Карерата!Браво!
Аватар
gata05
Маниак
 
Мнения: 1573
Регистриран на: 22 05 2014, 13:23

Re: РЕВЮ: CARRERA - 50 НЮАНСА В СИВО

Мнениеот Kostabo » 14 07 2017, 13:58

Леле, леле, леле... :clap:
Тука е така...
Kostabo
Маниак
 
Мнения: 583
Регистриран на: 22 04 2015, 19:01
Местоположение: Кюстендил

Re: РЕВЮ: CARRERA - 50 НЮАНСА В СИВО

Мнениеот acronym » 14 07 2017, 15:05

Много хубаво четиво, писано с много труд и ентусиазъм. А като се има предвид, че съм по-голям фен на автомобилните моторни спортове отколкото на часовниците, за мен беше два пъти по-голямо удовоствие да го прочета.
Благодаря.
Аватар
acronym
Маниак
 
Мнения: 803
Регистриран на: 23 06 2012, 13:17
Местоположение: Бургас

Re: РЕВЮ: CARRERA - 50 НЮАНСА В СИВО

Мнениеот trk2 » 14 07 2017, 16:29

Благите думи от Секоша са рядко явление  поласкан съм!
Гледам, че в браузъра имам запаметени 36 различни страници с информация по темата. По спомен съм изгледал около 10тина филмчета в ютуб. За съжаление не можах да прочета книгата на Джак Хоер , коят Фил 05 сподели, просто нямах търпение да пусна ревюто.
Колкото до автомобилните спортове и там прочетох спомени на разни състезатели от него време, дори мислех да ги цитирам за повече образност но се отказах.
Събрах цяла колекция от смъртни случаи и ужасяващи снимки на състезатели от него време, но в крайна сметка не сложих нито една. Около 5 от имената които съм цитирал са намерили смъртта си на пистата, но това не съм го споменавал и .т.н.
ИзображениеИзображениеИзображениеИзображениеИзображениеИзображениеИзображениеИзображениеИзображение
Аватар
trk2
МОДЕРАТОР
 
Мнения: 7804
Регистриран на: 08 01 2011, 10:44

Re: РЕВЮ: CARRERA - 50 НЮАНСА В СИВО

Мнениеот Orack » 14 07 2017, 16:34

Всяко следващо ревю ти става по-задълбочено и интересно! Благодаря за увлекателното четиво!
Аватар
Orack
Маниак
 
Мнения: 575
Регистриран на: 13 01 2016, 17:13
Местоположение: София

Re: РЕВЮ: CARRERA - 50 НЮАНСА В СИВО

Мнениеот petarstoil » 14 07 2017, 18:27

Е няма такова ревю, абсолютно заслужени :clap: :clap: :clap: !
Аватар
petarstoil
Маниак
 
Мнения: 1199
Регистриран на: 04 12 2015, 18:57
Местоположение: Пловдив

Re: РЕВЮ: CARRERA - 50 НЮАНСА В СИВО

Мнениеот Scenic70 » 14 07 2017, 23:21

Браво за завладяващото ревю и труда, положен за него. :clap: :clap: :clap:
Изображение
Аватар
Scenic70
Почитател
 
Мнения: 460
Регистриран на: 10 05 2010, 22:21

Re: РЕВЮ: CARRERA - 50 НЮАНСА В СИВО

Мнениеот marrrto » 15 07 2017, 08:43

Браво! Страхотно ревю, даже направо енциклопедична справка. Истинско удоволствие да се прочете :) И страхотен часовник
marrrto
Активен
 
Мнения: 263
Регистриран на: 07 07 2015, 13:04

Re: РЕВЮ: CARRERA - 50 НЮАНСА В СИВО

Мнениеот still » 15 07 2017, 10:33

Невероятно увлекателно написано - чете се на един дъх :crazy:
Така разбираемо и в същото време, толкова изчерпателно представяне и самите TAG Hoer не могат да сътворят :))
still
Напредващ
 
Мнения: 41
Регистриран на: 01 12 2012, 20:25

Re: РЕВЮ: CARRERA - 50 НЮАНСА В СИВО

Мнениеот phil05 » 15 07 2017, 11:44

От вчера се чудя какво да драсна, не намирам думи :clap: направо страхотия. Не само невероятно представяне, а цяла увлекателна история с интересни герои, събития и сюжетни линии. Заслужава освен във форума, да се издаде като малка книжка и да се преведе на други езици. Не само в някое специализирано списание. Има разни такива книжки на чужди издателства, но не чак толкова интересни. Само да не седне някой да редактира уникалния стил на trk2, пълен с изненадващи обрати и обективни и критични коментари... Беше изненадващо и приятно преживяване в края на седмицата, благодаря ::thumb:: ::drinks::
Аватар
phil05
Маниак
 
Мнения: 6404
Регистриран на: 26 05 2012, 10:40
Местоположение: София

Re: РЕВЮ: CARRERA - 50 НЮАНСА В СИВО

Мнениеот Toshiro » 15 07 2017, 17:25

trk2 написа:Когато държиш часовника в ръце усещането, е като да си настъпил педала докато изщрака и автоматика с рев да мине на по- ниска предавка, а облегалката да те шибне в кръста и да се почувстваш тежък като олово.

Много, много, много ме накефи! :))
Чакам с нетърпение следващото ревю!
Toshiro
Маниак
 
Мнения: 913
Регистриран на: 26 06 2014, 12:23
Местоположение: Димитровград

Следваща

Назад към Ревюта и снимки на часовници

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 4 госта


Creative Commons Licence
Всички материали са лилцензирани под CC 4.0 лиценз, освен ако изрично не е опоменато друго.