Какво са камъните / рубините (Jewels) в часовниците

Информация и мнения за конкретни модели и марки

Какво са камъните / рубините (Jewels) в часовниците

Мнениеот Groot » 02 07 2010, 10:33

Изображение

Няколко човека вече питат относно камъните в часовниците, за това реших да дам малко инфо (който се сети още нещо - да допълва)

Повечето механични, а и по-добрите кварцови механизми съдържат в себе си камъни (синтетични рубини). Тези камъни обикновено се виждат още на пръв поглед като се отвори часовника - малки червени лъскави неща наредени по механизма.

Изображение
Тези рубини се поставят там, където се очаква активно триене с цел да се намали захабяването на частите, тъй като рубина е много по твърд и дълготраен от останалите материали, ползвани в изграждането на един механизъм.

Колко камъка трябва да има в часовника?
Това напълно зависи от инжинерите, проектирали механизма - няма стриктно правило. Обикновено ръчно навиваните часовници имат по 17 камъка. Колкото по-сложен е един часовник, толкова повече камъни би трябвало да има. Примерно IWC Il Destriero Scafusia съдържа в себе си 76 камъка за да поддържа време, вечен календар, хронограф, турбилион и др.

Понякога производителите изкуствено увеличават бройката, като добавят функционални камъни, към сравнително излишни части. Понякога добавят камъни, които дори не се ползват реално - нищо не се трие в тях. Повече за тези случаи можете да прочетете на английски тук:

http://www.timezone.com/library/workbench/workbench0025

Ето пример за ползване на рубин в механизъм:

Изображение
Аватар
Groot
Маниак
 
Мнения: 8526
Регистриран на: 27 09 2009, 17:22
Местоположение: София

Re: Какво са камъните / рубините (Jewels) в часовниците

Мнениеот BitterLemon » 02 07 2010, 12:24

Мерси :)
Аватар
BitterLemon
Напредващ
 
Мнения: 55
Регистриран на: 05 06 2010, 17:15

Re: Какво са камъните / рубините (Jewels) в часовниците

Мнениеот Solaris » 27 04 2011, 14:58

Мерси много аз предполагах, че е за това но не бях сигурно. Един въпрос пример ще ти дам с това, че на моя часовник пише Jewels еди си колко и след него Unadjusted или Adjusted ? Какво е това, не че не знам английски ами просто нещо ми обягва тази материя.
Изображение
Аватар
Solaris
Почитател
 
Мнения: 381
Регистриран на: 19 06 2010, 22:48
Местоположение: Munich, Germany

Re: Какво са камъните / рубините (Jewels) в часовниците

Мнениеот mitadoc » 27 04 2011, 18:29

Ънаджъстид ще рече,че не е настройван в определена позиция или температура в завода.Поне аз така мисля....
Daydreamer
Аватар
mitadoc
МОДЕРАТОР
 
Мнения: 12989
Регистриран на: 19 09 2010, 12:43
Местоположение: Острова

Re: Какво са камъните / рубините (Jewels) в часовниците

Мнениеот Dobermann » 08 06 2011, 20:49

По-слабото износване е само допълнителен благоприятен ефект в случая. Основният ефект, който се търси е че по-малкият коефициент на триене означава по-ефективен машинен механизъм или в случая по-точен часовник, койтo по-слабо се влияе от гравитацията и прочее.
За нагледност можем да дадем пример с релсовия транспорт. Именно по-ниската сила на триене между металните колелета и релсовия път позволява влаковете да са едни почти съвършени машини, които с 2000к.с. локомотив могат да преместват хиляди тонове с доста висока скорост.
Аватар
Dobermann
Новобранец
 
Мнения: 6
Регистриран на: 06 06 2011, 13:48

Re: Какво са камъните / рубините (Jewels) в часовниците

Мнениеот Groot » 08 06 2011, 21:52

Ъм... що да е слаба силата на триене между адски тежко желязо и друго желязо? Не го виждам като ниска сила на триене точно в този пример. Представи си какво би станало ако намалят силата на триене и намажат релсите с мас :)
Аватар
Groot
Маниак
 
Мнения: 8526
Регистриран на: 27 09 2009, 17:22
Местоположение: София

Re: Какво са камъните / рубините (Jewels) в часовниците

Мнениеот complication » 08 06 2011, 22:34

Изображение
Една добра броика камъни и то функционални Ullise Nardin Sonata! много добър механизъм!
Изображение
complication
Напредващ
 
Мнения: 69
Регистриран на: 20 03 2011, 23:07
Местоположение: София

Re: Какво са камъните / рубините (Jewels) в часовниците

Мнениеот Dobermann » 09 06 2011, 11:37

Наистина не е малка силата на триене в примера ми, може би се изразих неправилно, но е по-малка от да речем гума/асвалт. Абе вярно не стана примерът. :)
Имах предвид, че коефициентът тегло/мощност при влаковете е огромнен в сравнение с това при автомобилите да речем, благодарение на по-ниския коефициент на триене метал/метал.
Аватар
Dobermann
Новобранец
 
Мнения: 6
Регистриран на: 06 06 2011, 13:48

Re: Какво са камъните / рубините (Jewels) в часовниците

Мнениеот ObZerver » 09 06 2011, 14:29

Терминът, който търсите, е: съпротивление при търкаляне (rolling resistance).
Та въпросното съпротивление при търкаляне е многократно по-ниско (15-30 пъти) при ЖП транспорта, отколкото при автотранспорта. Факт.
...все по-рядко пиша във форума. Но пък все още често чета.

http://www.flickr.com/photos/plamenvelev/collections/72157628042857674/
Аватар
ObZerver
Маниак
 
Мнения: 997
Регистриран на: 01 04 2011, 11:47
Местоположение: Швейцария

Re: Какво са камъните / рубините (Jewels) в часовниците

Мнениеот trk2 » 09 06 2011, 14:33

Един вид на Митьо "пищова" ще му е по- лесно да тегли един вагон със зъби отколкото едно авто ремарке със същото тегло.
ИзображениеИзображениеИзображениеИзображениеИзображениеИзображениеИзображениеИзображениеИзображение
Аватар
trk2
МОДЕРАТОР
 
Мнения: 7804
Регистриран на: 08 01 2011, 10:44

Re: Какво са камъните / рубините (Jewels) в часовниците

Мнениеот trk2 » 09 06 2011, 14:34

Митьо "Крика" поправям се
ИзображениеИзображениеИзображениеИзображениеИзображениеИзображениеИзображениеИзображениеИзображение
Аватар
trk2
МОДЕРАТОР
 
Мнения: 7804
Регистриран на: 08 01 2011, 10:44

Re: Какво са камъните / рубините (Jewels) в часовниците

Мнениеот mitadoc » 19 06 2011, 19:52

Пищова освен да го напълни тоя вагон с лайна,друго не виждам какво да направи. :))
Daydreamer
Аватар
mitadoc
МОДЕРАТОР
 
Мнения: 12989
Регистриран на: 19 09 2010, 12:43
Местоположение: Острова

Re: Какво са камъните / рубините (Jewels) в часовниците

Мнениеот DeYaN_94 » 21 02 2018, 01:08

Скъпоценните камъни в часовниците

Всеки майстор часовникар ще каже без колебание, че камъните в часовниковия механизъм – това са елементите, необходими за стабилизиране и намаляване на триещите се повърхности, най-податливи на износване, които са в постоянен контакт една с друга. Понятието камъни (Jewels) в часовниците е официално прието през 1965 г. от Normes de l’industrie Horlogere Suisse, регистрирано в стандартните NIHS 94-10 и оттогава се използва като единствената истинска интерпретация за значението им.
Уникалната идея за създаване на механизъм със скъпоценни камъни принадлежи на англичанина Джордж Греъм, добре познат часовникар, изобретател и член на Кралското дружество за напредъка и знанието за природата. Идеята за камъни в механизма се превърнала в крайно необходим елемент за часовникарите през ХVIII век. Това се дължи на факта, че механизмите постепенно се правели с все по-малък размер, така че елементите бързо се износвали от навиването на пружината. Използването на скъпоценните камъни решило проблема. Първият джобен часовник с естествени камъни (рубини), вкарани в механизма, се появи още през 1704 година. Преди началото на миналия век, истинските скъпоценни камъни имат две основни функции: като украшение на часовника и като един от основните компоненти на механизма. Скоро обаче, благодарение на бързото развитие на науката в часовниците настъпила радикална промяна …

Пробивът в производството на часовници идва през 1902 г., когато е изобретен метод за производство на синтетичен рубин. По този начин механичните мъжки и дамски часовници стават по-евтини и достъпни за обикновените хора, а не както до тогава само за горните слоеве на обществото. Но използването на изкуствени камъни се дължи не само на стремежа за по-ниска цена на часовниците, но също така и на факта, че синтетичните имат по-стабилни свойства, имат по-малко примеси, тяхната структура е по-равномерна и силата е много по-висока. От това следва, че единствената причина естествените камъни да се възприемат по-добре от изкуствените е от естетически аспект. Необработените камъни се срещат предимно в скъпите модели часовници, като лимитирана серия или в луксозни часовници на най-известните компании производители. Що се отнася до вида скъпоценен камък, съвременните часовникарски компании предпочитат синтетичен рубин. Емпирично е установено, че от всички метали и минерали рубинът (естествен и изкуствен) има най-нисък коефициент на триене. Рубинът е с висока степен на твърдост и устойчивост, не се окислява и не се разлага от маслото в механизма. И последния силен аргумент – рубинът разполага със забележително красив външен вид. Това е особено важно, ако механизмът на часовника е ясно видим през прозрачен заден капак или прозрачен циферблат тип скелетон. Разбира се, във всяка област, има изключения от правилото. В този случай, това изключение е скъпата луксозна швейцарска марка Ulysse Nardin, която е създала великолепни мъжки часовници Ulysse Nardin Freak 28800 Diamond Heart. В механизмът са използвани диаманти, които макар и синтетични, според производителят благодарение на техните свойства механизмът ще работи в продължение на поне няколко десетки хиляди години.

Тъй като започнахме да говорим за такъв важен елемент от движението на механичните часовници е полезно да си припомним същността и работата му. Средно часовников механизъм съдържа около 200 различни части, някои от които могат да се видят добре само под лупа. Тези малки елементи получават механична енергия от главната пружина. Енергията от движещата сила се предава на балансиращо колело чрез зъбни колела и системи. Балансът (с прости думи, това е почти същото като махалото на стенен часовник) – е система от колела, които придвижват стрелките на циферблата. По този начин, балансът е един вид център на механизма, регулиращ хода на ръчния часовник. Скоростта на движение на стрелките се влияе от позицията и теглото на винта, разположен на ръба на баланса. Тези винтове са толкова малки, че, например, обикновен напръстник може да побере около двадесет хиляди от тях. В действителност работата на механизма е много по-сложна, отколкото сега накратко стана дума. В обобщение, можем да заключим, че камъните в часовниците са част от голямата система на движението му. Те не са просто прищявка на часовникари и бижутери, които търсят богато украсяване на своите творения, а са необходими за постигане на точната работа на механизма, точност, която е толкова ценена във всички мъжки и дамски механични часовници. Скъпоценните камъни в механизма на ръчните часовници се класифицират според техните основни функции, т.е. присъстващи в различни детайли на механизма в различна форма (елипсовидна, цилиндрична и др.). Камъните на механизма се разделят на няколко вида: транзитни, импулсни и др. Класическият механизъм съдържа 17 основни камъка. Броят на скъпоценните камъни при механичните часовници могат да се различават, като се смята, че колкото повече камъка има, толкова е по-хубав и скъп часовника. Най-често се използват механизми с 21 камъка. Понякога часовниците могат да съдържат едновременно два вида камъни: функционални и нефункционални, служещи само за украса. Отбелязването върху часовника е общия брой камъни. По този повод има случаи на часовници със 100 камъка, по-голямата част от който естествено са декоративни.

Източник: http://statii.net/2013/скъпоценните-камъни-в-часовниците/
DeYaN_94
Активен
 
Мнения: 102
Регистриран на: 08 02 2016, 11:38


Назад към Марки, модели, новини, коментари

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 3 госта


Creative Commons Licence
Всички материали са лилцензирани под CC 4.0 лиценз, освен ако изрично не е опоменато друго.